wycieczka do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdrój

W dniu 13 lutego 2020 r. uczestniczyliśmy w wycieczce do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdrój. Mimo, że w tym terminie przypadały nam ferie, stwierdziliśmy, że w tym roku podczas ferii zorganizujemy sobie wycieczki. Na wycieczkę do Dusznik jechaliśmy więc jak zawsze pełni radości i ciekawości, co zaskakującego odkryjemy tym razem podczas zwiedzania Muzeum i warsztatów czerpania papieru.

Do Muzeum dotarliśmy zgodnie z planem. Po krótkim rozeznaniu w terenie, nasi przewodnicy zaprowadzili nas na miejsce warsztatów. Tam dowiedzieliśmy się, jak dawniej wytwarzano papier. Słuchaliśmy opowieści z wielką uwaga, ponieważ nasza wycieczka obejmowała również przygotowane dla nasz warsztaty produkcji papieru więc musieliśmy przejść właściwe przygotowanie teoretyczne.

Praktyka okazała się bardzo ciekawa, wciągająca i zaskakująca. Wykonanie własnej kartki papieru czerpanego dało wszystkim wielka frajdę, wydawało się, że cofnęliśmy się daleko w przeszłość. Oczywiście owoce naszej pracy mogliśmy zabrać ze sobą, tak więc każdy wzbogacił się o własnoręcznie wykonana białą kartkę czerpaną jak i…. zielone, pachnące serduszko, bowiem przygotowano dla nas wzór serca z okazji Walentynek.

Po warsztatach zwiedzaliśmy Muzeum. Cała ekspozycja zrobiła na nas wrażenie, jak również opowieści przewodnika, który ciekawie opowiadał o przeszłości i o teraźniejszości muzeum. Dowiedzieliśmy się bowiem, że w dusznickim młynie papierniczym wciąż wyrabia się papier i papiernicy wykonują go w ten sam sposób, co ich poprzednicy: poprzez zanurzenie sita w kadzi i odciśnięcie warstwy masy papierniczej na przekładce. Podczas warsztatów mogliśmy osobiście przekonać się, jak to wyglądało w praktyce i poczuć się, jak owi papiernicy sprzed wieków.

Samo Muzeum jest bardzo ciekawym miejscem, wartym zobaczenia. Dlatego zachęcamy każdego, aby wybrał się tam w odwiedziny, ponieważ obecnie dusznickie muzeum jest jednym z najważniejszych obiektów turystycznych na Ziemi Kłodzkiej.

Po zakończeniu zwiedzania Muzeum, udaliśmy się na miły spacer po uzdrowiskowej części Dusznik. Na krótką chwilę weszliśmy do Dworku Chopina, a potem na dłużej zagościliśmy w Pijalni Wód Mineralnych, aby rozkoszować się smakiem wody Wielka Pieniawa oraz Jan Kazimierz.

Wycieczkę zakończyliśmy smacznym obiadem w jednej z restauracji w Parku Zdrojowym, po czym w znakomitych humorach wracaliśmy busem do domu.